Cultura din România taxată asemenea ţigărilor şi alcoolului

Ce spun editurile din România şi cum funcţionează Timbrul Literar?

Sursa: Adevărul.ro

Sursa: Adevărul.ro

Senatul a adoptat o lege în luna decembrie prin care se doreşte instituirea unui Timbru Cultural pentru toate produsele culturale româneşti. Potrivit noii legi, cărţile, biletele la teatru, la film, la concerte şi altele, vor fi taxate asemenea ţigărilor şi alcoolului. Beneficiarii sumelor încasate vor fi uniunile şi organizaţiile de creatori.

Reacţia editurilor din România

Editurile din România au reacţionat rapid la această iniţiativă. Reprezentanţii spun că sunt îngrijoraţi de noile reguli de taxare şi că principalii afectaţi de această măsură vor fi cititorii, părinţii şi elevii.

Producătorii de carte din România spun că această măsură va afecta piaţa editorială din ţară şi nivelul cultural al populaţiei, prin scăderea nivelului de cumpărare, în condiţiile în care în România consumul de carte pe cap de locuitor este unul dintre cele mai scăzute din Uniunea Europeană.

Editura Nemira a transmis un comunicat de presă în care spune: „Este vorba de un timbru ce se va aplica pe fiecare carte înainte ca aceasta să intre în librării, la fel cum se aplică timbrul pe ţigări şi băuturi alcoolice. Aceste timbre trebuie plătite în avans pentru un întreg tiraj de carte ce se vinde uneori în 3 sau 4 ani.”

„Am luat cunoştinţă cu îngrijorare despre noul proiect de lege dezbătut în comisia de specialitate a Camerei Deputaţilor privind timbrul cultural, proiect menit să înlocuiască legea nr. 35/1994. Îngrijorarea noastră nu priveşte aspectele tehnice ale proiectului, ci mai ales creşterea fără precedent a nivelului de taxare. Astfel, pentru valoarea timbrului literar (TL) aplicat cărţilor de beletristică, proiectul prevede o creştere de la 2% din preţul de vânzare al cărţilor la o valoare forfetară de 1 leu”, a precizat Editura Polirom, într-un comunicat de presă, potrivit adevărul.ro.

„Primii afectaţi de mărirea produsă de TL vor fi cititorii, părinţii şi elevii (timbrul se va aplica şi culegerilor şcolare), deci principalii consumatori de cultură şi de literatură”, explică Editura Nemira. „Consumul de carte din România este şi aşa unul îngrijorător de scăzut, iar editorii şi asociaţiile de cultură se străduiesc, împreună cu librăriile şi bibliotecile naţionale, studenţeşti, locale sau şcolare să ţină vie lectura – în ciuda fondurilor publice extrem de scăzute alocate pentru susţinerea lor”.

Mai mult, editurile din România sunt îngrijorate şi în privinţa reglementării modului de colectare a sumelor încasate din aceste taxe. În proiectul de lege nu se precizează clar cine sunt aceste „uniuni şi organizaţii de creatori” către care vor merge banii.

Despre legea Timbrului Cultural

„Proiectul de lege privind instituirea timbrului cultural a fost iniţiat de 84 de deputaţi şi senatori din mai multe partide, printre care PSD, PNL, PDL, PP-DD şi UDMR, şi a fost adoptat de Senat pe 8 decembrie 2014. Pe 15 decembrie 2014, iniţiativa a fost prezentată în Biroul Permanent al Camerei Deputaţilor, iar pe 3 februarie a primit aviz de la Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi.”, se menţionează pe adevărul.ro.

Primul paragraf al legii Timbrului Cultural este: „În vederea susţinerii şi dezvoltării culturii naţionale în diversele ei forme de exprimare artistică: literatură, cinematografie, teatru muzică, folclor, arte plastice arhitectură, divertisment, în scopul protejării şi conservării moştenirii culturale, dezvoltării creativităţii contemporane, promovării valorilor culturale, se instituie timbrul cultural.”

Cum va funcţiona noua taxă?

Timbrul literar va fi aplicat pe fiecare carte înainte ca aceasta să intre în librării, la fel cum se aplică timbrul pe ţigări şi băuturi alcoolice.

Sursa citată anterior spune: „Mai exact, din preţul unei cărţi de 10 lei, numai 70 de bani se vor duce la autor, 90 de bani vor merge la stat şi suma cea mai mare, de 1 leu, la uniunile de creatori cu activitate privată. Cum aceste timbre trebuie plătite în avans pentru un întreg tiraj de carte ce se vinde uneori în 3 sau 4 ani, editurile neavând nicio garanţie că-şi vor recupera vreodată banii investiţi, este evident că piaţa de carte din România, aflată şi aşa într-un mare declin, va fi afectată puternic. Iar implicaţiile pe termen lung vor fi extrem de serioase.”

Dacă îți plac articolele noastre, încurajează-ne cu un share :)
Câștigă cartea săptămânii
Peste 8000 goodreaderi s-au alăturat Tribului GoodRead.ro și participă săptămânal la concursul Cartea Săptămânii, în care oferim ca premii multe 📖 foarte faine! Hai și tu! 👍

Descoperă cartea săptămânii

Website Comments

Iubim comentariile tale :)