Despre recenzii [partea a 2-a]

recenzii cărțiÎn urmă cu ceva timp am scris părerea mea despre corecta întocmire a unei recenzii, dar și despre modalitatea de abordare a unei cărți, mai precis despre procedura bisturizării unei opere literare. Însă, fiind un subiect complex, care, nu de puține ori, se adaptează unor cerințe aflate într-o continuă remodelare, mă simt nevoit să revin cu anumite adăugiri.

În primul rând, de o importanță vitală, cel care întocmește recenzii, indiferent dacă sunt pozitive sau negative, nu trebuie să alunece în prăpastia axiomizării, care este sinonimă cu gurdureala unui nejustificat despotism al unei presupuse omnisciențe. Dacă ție nu ți-a plăcut cartea asta nu înseamnă că ea se va transforma subit în maculatură. Acest lucru doar timpul și vox populi îl pot decide.

Cel care întocmește recenzii exprimă păreri, nicidecum verdicte.

El este gornistul plutonului, niciodată călăul. Este realmente esențial să-l deosebim pe cel care întocmește recenzii de criticul literar, pentru că între o recenzie și prefața unei cărți sau un studiu aprofundat al acesteia este o diferență imensă.

Totuși, nu de puține ori, spiritul critic, perceput ca o modalitate constructivă se regăsește în ambele sectoare. Granița dintre părere și verdict este mai firavă decât o pânză de păianjen.

Într-o recenzie oferi doar firimituri din opera literară, îndemnând iubitorii de carte la lectură.

Într-un anume fel, prin intermediul unei recenzii îi ademenești pe oameni la continua rodire a sufletului, devenind astfel un promotor al culturii și, în același timp, un contribuitor la înfrumusețarea felurilor de a fi al înamoraților de cuvinte frumos îngemănate. Faci parte dintr-un amplu proces care începe odată cu primul cuvânt care a țâșnit din condeiul scriitorului și sfârșește în momentul în care cititorul a parcurs ultimul rând al operei litearare.

Apoi, există problema recomandării de a citi sau nu cartea respectivă. Aici se nasc o mulțime de interpretări, unele justificabile, altele nu. Recomandarea mângâie ușor tentația axiomizării, a răsfirării verdictului, a beatificării sau a stigmatizării, și aici este o mare eroare, pentru că cel care întocmește o recenzie este doar un cititor. Este drept, un cititor ceva mai experimentat, școlit în sistemul universitar sau autodidact. Însă tot un cititor rămâne, iar un cititor nu se poate transforma într-un prooroc.

Dacă nu ți-a plăcut paharul de vin băut la un oarecare restaurant asta nu înseamnă că nimeni nu va mai gusta vin în acel restaurant. Poate că și tu vei mai merge la acel restaurant, chiar dacă nu vei mai bea din acel soi de vin.

Apropo, nu e musai să fiți de acord cu părerea mea. Aceasta este frumusețea recenziilor, multitudinea opiniilor exprimate sub dansul argumentației într-un stil propriu.

Dacă ești curios de recenziile lui Cristian, le poți citi aici ➤