Literatura de azi- între predestinare și oportunism

Scriitorul adevărat, care nu poate să trăiască decât scriind, ca o primordială eliberare a colțuroaselor împovărări ascunse înăuntrul lui sub forma unei dulci otrăviri, privat de răsfățul unui trai decent și totuși continuând să scrie, nu se gândește la înavuțire, cel puțin nu în sensul transformării dintr-un zdrențăros neputincios într-un nabab năzuros. La faimă, da. Orice scriitor visează la celebritate, la mii și mii de cititori și la împărțirea de autografe.

05c7f425fd0da8ae7ff200f261002af1

Da, în viața oricărui scriitor, la fel ca în viața oricărui om, apar anumite nevoi, totuși trebuie să despărțim necesitățile de capricii, pentru că ele sunt două lucruri distincte.

Astfel, din acest punct de vedere, avem mai multe categorii de scriitori:

  1. Debutanții, care răzbesc cu greu dincolo de pretențiile editorilor de carte, justificate sau nu. Mulțumiți cu un infim câștig din drepturile de autor, ei sunt extaziați de încrustarea numelui pe coperta unei cărți, așteptând momentul prielnic pentru ”cucerirea celebrității”.
  2. Scriitorii ”consacrați”, care scriu fără vreun ideal, doar din zvâcnetul condeiului, nicidecum din vâltoarea sufletului, prinși într-un absurd vârtej al robotizării scrisului. Acești samsari ai literaturii, mari creatori de maculatură, infatuați și pseudo-blazați, nu pot să transmită cutremurătoarea emotivitate care leagă o indestructibilă punte de sentimente între scriitor și cititori, fiind doar un sterp brutar care coace truisme în cuptorul propriei neputințe.
  3. Scriitorii celebri, al căror nume se află pe milioane de buze, pătrunzând în meandrele viselor, gândurilor și idealurilor, dăltuind destine în trupul altor destine, răsfirând asupra cititorilor viziuni, idealuri, pastelizări existențialiste și răstigniri care, printr-o inconfundabilă metodă proprie, au reușit să se inoculeze în felul de a fi al celorlalți.
  4. Scriitori deveniți cunoscuți abia după fireasca trecere în neființă, din varii motive: oportunismul politic, adeverirea unor premise ce păreau inacceptabile, amnistierea în numele unei reconcilieri sub egida fraternizării dintre vechi și nou, epigonismul noilor scriitori, ș.a.m.d.

5.     Scriitorii mamuți, cei reînviați de un miliard de ori în numele unui tradiționalism care începe să pară, din ce în ce mai mult, doar un oportunism mamonic care oscilează între simonismul intelectual și resuscitarea unei cadaverice emotivități.

Dincolo de toate, literatura din zilele noastre continuă să navigheze în ape tulburi, într-o nesfârșită remodelare a crezului literar, dansând entropic între predestinare și oportunism, între artă și bișniță, trecând mai apoi prin furcile caudine ale probei supreme, timpul și cititorii, singurii care pot decide cine merită cu adevărat o clipă în plus de atenție, glazurată cu fiorul adeziunii la anumite trăiri de moment ale scriitorului.

Între facilitatea mimării al cărui rezultat nu poate fi decât literatura latrinară și continua încercare de ”caligrafiere a sonorității pure”, între truismele grunjoase, îmbătate cu titulatura de roman și capodoperele scrise cu cerneala sudorii, literatura de azi încă orbecăie undeva între lumină și întuneric.

Dacă îți plac articolele noastre, încurajează-ne cu un share :)
Câștigă cartea săptămânii
Peste 8000 goodreaderi s-au alăturat Tribului GoodRead.ro și participă săptămânal la concursul Cartea Săptămânii, în care oferim ca premii multe 📖 foarte faine! Hai și tu! 👍

Descoperă cartea săptămânii

Iubim comentariile tale :)