Recenzie ”Cartea secretă” de Grégory Samak

Autor: Grégory Samak
Editura: Rao
Nr. Pagini: 192

Mi-au plăcut personajele bine construite și alternarea reușită a ficțiunii cu istoria

Holocaustul este unul din subiectele cele mai analizate în ultimul secol în literatura modernă europeană. Acest tumult de scriitură pe acest segment este se datorează, indubitabil, deosebitei problematici pe care o ridică acest fenomen istoric. Riscul de a scrie despre acest subiect crește cu atât mai mult, cu cât autorii se trezesc la limita dintre populism și veridicitate.

Grégory Samak, de profesie producător TV cu studii la Sorbona și master în comerț internațional, a debutat cu prezentul roman în 2014 oferindu-ne posibilitatea unei incursiuni misterioase în dedesubturile ființei umane.

Cum ar fi dacă existența ta ar depinde de o partidă de șah? Cum ar fi să descoperi o taină seculară și să obții cheia de la trecut și viitor? Eroul central, Elias, un bătrân al cărui destin este marcat de o tristețe și solitudine permanentă, decide să fugă din aglomerata Vienă într-o suburbie liniștită, unde își cumpără un conac pitoresc, care ascunde un secret alert…

Până în acest moment cartea este o vădită manifestare a unui omagiu pentru cei plecați dintre noi, indiferent dacă sunt victime ale conflagrațiilor mondiale sau a unor nefaste coincidențe. Urmează apoi o turnură bruscă, în care se împletesc ficțiunea cu adevărul istoric, dezvăluind cititorului imensa plenitudine a trăirilor umane. Țin să apreciez sensibilitatea cu care autorul descrie trăirile eroilor, subtilitatea cu care atinge anumite problematici, lăsând puncte de suspensie pentru meditația noastră. În aceeași ordine de idei, romanul menține o permanentă alertă, un suspans sănătos, o intrigă consecventă.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Grégory Samak .

Descoperim prototipul bătrânului visător, care se aruncă într-o lume de mister, ca în ultima sa aventură pe pământ, luându-și în serios menirea. Pe lângă el se aciuează o cameristă scorțoasă, o adevărată Frau trecută de 50 de ani, a cărei menire pe fața pământului este de a pulveriza venin. În unele scene iese la suprafață puberul problematic Ti-Tom, despre proveniența căruia nu se știe nimic, dar care reușește să cucerească inimile cititorului prin curajul și puritatea spiritului, dând dovadă de o maturitate precoce. Și desigur, în anturajul eroului central apare Zof, omul al cărui trecut este exoscheletul istoriei noastre.

Recomand călduros acest roman de debut al lui Grégory Samak atât ca pe o lectură ficțională, cât și ca o incursiune interesantă în dedesubturile firii umane, ale cărei sentimente și trăiri sunt mai mereu învăluite în alura misterelor.