Recenzie “Ce-a lăsat în urmă” de T.R. Richmond

Autor: T.R. Richmond
Editura: RAO
Nr. Pagini: 347

34.95 RON pe Libris 19.00 RON pe Elefant 37.99 RON pe Cărturești

V-aţi întrebat vreodată la modul cum va arăta imaginea voastră de ansamblu când firul vieţii vi se va sfârşi?

Cine şi cum vă va interpreta?

Vă va cita cineva, pe voi, oamenii adevăraţi care aţi fost în realitate? Dar ce mă întreb eu cu adevărat: cât la sută din adevăratul noi lăsăm până la urmă să fie descoperit şi de cei din jur? Cât rămânem blocaţi în găsirea unor răspunsuri complicate la nişte întrebări simple citim: Ce-a lăsat în urmă.

În volumul de faţă, T.R. Richmond ne prezintă schiţa unei vieţi de om. O schiţă umplută din impresiile şi amintirile oamenilor cu care am intrat în contact în efemera noastră viaţă. Ce-a lăsat în urmă este acel puzzle care va făuri poza centrală dintr-un album de amintiri, dar nu o poză pe deplin adevărată ci doar o imagine care a reuşit să surprindă ceva aflat în trecere, care a reuşit pentru o secundă să îngheţe timpul şi să lase ceva posterităţii.

Cât de pervers e felul în care lumea se interesează de tine după ce nu mai eşti, dar aşa s-a întâmplat întotdeauna.

Ce-a lăsat în urmă, după cum cred că aţi ghicit deja, este despre moarte. Dar nu în sensul în care probabil vi-l imaginaţi acum. T.R. Richmond nu s-a apucat de adunat oameni pe care să-i pună la pământ ca pe popice pentru a ne demonstra perisabilitatea vieţii noastre fragile. Nicidecum. Autorul cărţii de faţă, a ales o persoană, i-a curmat brusc viaţa şi a lansat provocarea: insuflaţi-i din nou viaţă. Imposibil, aţi spune. Vom vedea, aş spune mai degrabă eu.

Primele pagini, vă spun drept, m-au amuzat. Am asistat senină la demonstraţia, negru pe alb, al minunatului joc “telefonul fără fir”. Am pornit de la constatarea prezenţei unei ambulanţe pe malul unui râu şi din teorie în teorie am ajuns la o crimă, o sinucidere, un accident. Ba chiar am descoperit, continuând acelaşi telefon fără fir, şi numele victimei: Alice Salmon.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de T.R. Richmond.

Aprofundând lectura, amuzamentul mi-a dispărut. Ca în orice joc sau conspiraţie există şi un sâmbure de adevăr. Adevărul nostru este moartea lui Alice Salmon. La doar douăzeci şi cinci de ani, tânăra jurnalistă îşi găseşte sfârşitul în apa rece al unui râu.

Pornind de la acest punct, T.R. Richmond prin intermediul personajului său, profesorul Jeremy Cooke, adună file de jurnal pe care le combină cu postări din mediul virtual, le chituieşte cu propriile impresii şi amintiri şi mai apoi le confruntă cu amintirile persoanelor al cărui liant este unul singur: Alice Salmon.

Despre motivul pentru care am ales-o pe fata asta; de ce am vrut să o construiesc la loc. Să o fac să trăiască. Pentru că după asta tânjim toţi, nu? Să simţim că suntem importanţi, că suntem doriţi, că am fost luaţi în seamă. Că am produs o schimbare. Că ni se duce dorul. Că fiecare dintre noi este ţinut minte. Să ne simţim, binecuvântaţi pe pământ.

Urmărind crearea unui album de amintiri făurit din “resturi”, ne întrebăm, cât din el ne-o va revela la final pe adevărata Alice? Cine va fi acea Alice reînviată la final? Alice pe care am cunoscut-o eu? Alice pe care au crescut-o părinţii ei? Alice, studenta lui Jeremy Cooke? Alice, soră sau prietenă? Alice, jurnalista ce lupta prin scris împotriva infracţionalităţii? Alice, cea din propriile jurnale? Alice din mediul virtual?

Internetul a rescris regulile jocului. Generaţia ei a văzut schimbarea, a fost schimbarea.

Ce-a lăsat în urmă ţine cititorul mereu în alertă făcându-l să se afunde într-o întreagă conspiraţie. T.R. Richmond nu te va lăsa doar să aduni piese într-un puzzle ci te va prinde într-o adevărată intrigă. Vei căuta scânteia care să-ţi spună că Alice s-a sinucis. Mai apoi, forând prin amintirile celorlalţi, vei încerca să-i faci să recunoască că au ucis-o, ca mai târziu, analizând starea emoţională a lui Alice şi factorii nefavorabili ei în ziua tragediei, să ajungi la concluzia că totul se poate să fi fost un simplu accident.

Vieţile sunt ca încercarea aceea de a bate recordul cu piesele de domino, pe care am văzut-o la televizor când eram copil: un lucru nelalocul lui schimbă tot ce vine după.

Ce-a lăsat în urmă de T.R. Richmond este un thriller psihologic de excepţie. T.R. Richmond forează în conştiinţa umană prin intermediul unei poveşti captivante, menită să-ţi dea atât întrebări cât şi răspunsuri cu privire la mecanismul minţii umane. Un roman ce-ţi va trezi o curiozitate nesăţioasă care te va ţine ancorat în paginile lui mult timp după ce finalul îţi va fi revelat. Un final, care în ciuda teorilor tale, te va bulversa total.

34
19
37