Recenzie “Cutia cu fantome” de Joe Hill

Autor: Joe Hill
Editura: Tritonic
Nr. Pagini: 296

Cutia cu fantome, Joe HillCutia cu fantome de Joe Hill stătea de mult timp pe lista mea cu “cărţi de citit”. De unde am auzit de ea nu-mi mai amintesc, dar fană a cărţilor horror, şi nu numai, era de aşteptat ca un volum cu titlul Cutia cu fantome să mă atragă mai ceva decât cântecul unei sirene.

Cutia cu fantome este exact ceea ce exprimă titlul: o cutie cu fantome. Dar nu orice cutie; ci o cutie neagră, în formă de inimă, asta dacă este să ne luăm după forma cutiei în care îi este livrată o fantomă protagonistului nostru.

Protagonistul nostru, Judas Coyne, un star rock, trecut de prima tinereţe, prins în vâltoarea imaginii de “adept al întunericului”, s-a trezit, s-ar putea spune, că face colecţie de obiecte oculte. Deşi mare parte din ciudatele obiecte îi sunt livrate de către fani în vâltoarea admiraţiei lor, Judas nu se dă nici el înapoi din a şi le achiziţiona, un lucru făcut mai mult din automatism. Aşa se face că atunci când asistentul lui, Danny, îl anunţă că cineva vinde o fantomă, nu stă nici o clipă pe gânduri înainte de a o cumpăra. Astfel, i se livrează acasă o cutie neagră, în formă de inimă, în interiorul căreia se află un costum bărbătesc de care se presupune că a rămas ataşată respectiva fantomă.

Ţinând cont că Joseph Hillstrom King, cunoscut sub pseudonimul Joe Hill, este fiul lui Stephen King, automat am început să fac conexiuni între unele romane de-ale celui din urmă şi volumul de faţă. Am căutat pe parcurs thrillerul psihologic din Shining, dar şi mecanismul diabolic din Christine. Paginile şi acţiunile mi s-au defăşurat dinaintea ochilor înainte să-mi dau seama că trebuie să mai şi respir.

Fantoma, mentalistul Craddock, este nimeni altul decât tatăl vitreg al Floridei, penultima iubită a lui Jude şi pare mai mult decât real. Ba mai mult, Craddock nu este o fantomă paşnică, ci una dornică de a răzbuna moartea fiicei sale vitrege. Ceea ce părea o simplă tranzacţie online devine brusc o afacere mult mai personală, o afacere ce trebuie încheiată chiar şi de dincolo de moarte. Iar această afacere ajunge în scurt timp să-i afecteze şi pe cei din jur care par că ţin la Jude. Georgia, actuala iubită, suferă de o infecţie ciudată, după ce se înţeapă într-un ac inexistent din costumul fantomei, iar Danny este împins până la sinucidere.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Joe Hill.

Odată cu moartea lui Danny, am început treptat să mă despart de Stephen King şi să-l citesc cu adevărat pe Joe Hill. Un Joe Hill care jonglează şi cu lumea fantasticului dar cu cea reală, împletindu-le într-un tot armonios. Joe Hill ne dăruieşte o cutie în care ne putem depozita toate fantomele trecutului, toate amintirile nedorite şi pe care mai apoi, o putem dosi sub pat. Aceeaşi cutie o putem deschide peste ani, când ne considerăm pregătiţi, pentru o ultimă critică adusă acţiunilor din trecut.

Craddock, obligat să-şi înfrunte fantomele propriei cutii se simte obligat să-şi acopere propriile acţiuni prin dezgroparea trecutului celorlalţi oameni. Dar toată această acţiune fantomatică ne face şi mai curioşi în ceea ce priveşte conţinutul cutiei fantomei Craddock. Oare ce secrete ascunde Craddock de a trebuit să-şi întrerupă drumul spre nefiinţă pentru a alege calea răzbunării? Şi cum a sfârşit Florida?

Va reuşi Judas să scape cu viaţă din această confruntare? Dar, Georgia, va putea ea să se salveze din a fi o simplă victimă colaterală? Avem victime colaterale sau avem doar finalul propriilor lor acţiuni şi decizii?

Cutia cu fantome este un horror, înainte de toate, un horror pentru toţi iubitorii geniului, dar şi un roman cu tentă de thriller, pentru cei care nu vor doar o poveste cu şi despre fantome. În romanul lui Joe Hill, am găsit acţiune, dezvăluiri surprinzătoare, dar şi un final dincolo de aşteptările mele.