Recenzie „Elizabeth a dispărut” de Emma Healey

Autor: Emma Healy
Editura: Litera (colecția Buzz Books)
Nr. Pagini: 286

23.32 RON pe Libris 29.90 RON pe Elefant 29.90 RON pe Cărturești

elizabeth-a-dispărutElizabeth a dispărut e un roman proaspăt în Romania, care a apărut în colecția BUZZ Books de la Litera, o colecție pe care am așteptat-o tare mult timp și pe care plănuiesc să o citesc în întregime.

Când am citit descrierea de pe spatele romanului, am simțit că Elizabeth a dispărut va fi o adevărată provocare. Dacă de obicei citesc cărți young adult, în care personajele principale sunt adolescenți, Elizabeth a dispărut prezintă povestea unei bătrâne de 82 de ani, pe nume Maud.

Maud e un personaj-narator care m-a cucerit din prima. O doamnă în vârstă cu un început de Alzheimer, care gândește totuși cât se poate de lucid, creionând detaliile cu o delicatețe aproape lirică.

Maud se împarte între obiceiurile zilnice de femeie pensionară și regresiile din trecut, inclusiv dispariția cele mai bune prietene ale ei, Elizabeth. Când pornește în căutarea unor răspunsuri, nimeni nu o susține, nici mult iubita ei fiica, nici Peter, fiul lui Elizabeth. Am asemănat-o pe Maud la un moment dat cu Miss Marple din romanele polițiste ale Agathei Christie, dar cred că am empatizat mai mult cu Maud. Deși romanul se citește extrem de ușor, Elizabeth a dispărut e o carte complexă, cu o acțiune complicată și multe răsturnări de situație. Nu aș putea să o încadrez într-un singur gen, deoarece Elizabeth a dispărut are de toate: de la fluiditatea lecturii până la acțiunea care te ține în suspans și totodată te emoționează până în măduva spinării.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Emma Healy.

– Nu a dispărut…
– Atunci, unde este? Am fost acasă la ea.
– Ei bine, dragă, zice femeia privind grupul. Poate ai greșit casa. (…)
– N-am greșit casa, spun eu încet, cu fermitate, afirmația făcându-mă să mă simt ca un copil mic. Nu sunt proastă. Elizabeth a dispărut. În tăcerea lăsată, trag anevoie aer în piept. De ce nu vă pasă? De ce nimeni nu face nimic? Am impresia că încep să țip, dar nu mă pot abține. Ar fi putut să i se întâmple orice. Orice! De ce nu face nimeni nimic pentru a o găsi?

Nu cred că există un roman psihologic-de dramă-thriller mai bine creionat decât Elizabeth a dispărut, care e mai mult decât o poveste detectivistică. Cartea mi-a amintit, oarecum, de Altfel…și totuși Alice, un alt roman în care se vorbește despre această boală și, deși subiectul abordat de cartea Emmei Healey nu este unul întocmai unic (am citit destul de multe cărți care ne prezintă efectele în timp ale Alzhemeir-ului), maniera în care scriitoarea ne prezintă evoluția acestei boli, descrisă în mod amănunțit, este cu siguranță unică. Cred că romanul lui Healey e una dintre cărțile esențiale ale umanității, deoarece omul mereu va căuta să afle răspunsuri legate de propria minte, răspunsuri pe care autoarea le oferă limpede. Cred că la descrierea acestei boli a contribuit foarte mult și intercalarea planurilor temporale, acțiunea petrecându-se atât în trecut, cât și în prezent.

Elizabeth a dispărut este o carte despre moarte și despre boală, despre dorința de a (te) salva din capcana propriei minți. Un roman care se citește ușor și se uită greu. Sau, poate, mai bine spus, nu se uită niciodată. Una dintre cele mai bune și inteligente cărți pe care le-am citit vreodată, care mi-a întărit ideea că suntem oameni și ruinăm tot ce atingem, inclusiv pe cei pe care-i iubim.

Lecturi senine! 😀

23
32 LEI