Recenzie Fata cu Portocale de Joestin Gaarder

Autor: Joestin Gaarder
Editura: Univers
Nr. Pagini: 152

Captivantă și misterioasă. Cartea lui Joestin Gaarder, deși de dimensiuni reduse, are o forță narativă impresionantă!

fata-cu-portocale

Recunosc: literatură nordică îmi e aproape la fel de nesuferită precum cea rusească. Însă, am tot auzit lucruri de bine despre Fata cu portocale a lui Joestin Gaarder. Curioasă din fire, am introdus această carte pe lista mea de lectură de anul acesta (deși nu aveam mari așteptări de la ea). La noi, cartea a apărut la Editura Univers (prietenii noștri dragi).

Despre ce e vorba în carte? Evident, o să vă spun foarte pe scurt – însă sunt sigură că vă atrage! La vârsta de 15 ani, Georg primește o scrisoare tulburătoare de la tatăl său (mort de 11 ani). Scrisoarea, pe lângă niște întrebări profunde mai conține și o poveste, cea a fetei cu portocale. Într-o zi un tânăr răstoarnă din greșeală punga de portocale a unei fete ce se afla în același tramvai. Fascinat de frumusețea ei, tânărul (tatăl lui Georg) începe o căutare nebună ce îl va purta din Oslo până în Spania.

O poveste puțin previzibilă și foarte antrenantă. Te tot întrebi cine e misterioasa fată cu portocale și când își va mai face apariția… Chiar și spre final, când secretul e dezvăluit, apar noi întrebări.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Joestin Gaarder.

Cele două planuri – trecutul (povestit de tată) și prezentul fiului se întrepătrund într-un mod absolut genial! Deși cele două stiluri sunt total diferite, primul e mai melancolic, cel de-al doilea e tipic adolescentin (chiar dacă  Georg e foarte matur pentru vârsta sa) – romanul Fata cu portocale e un tot unitar plăcut! Mai mult decât o poveste de iubire e o meditație asupra vieții, a morții și a locului nostru în univers! (Chiar așa, ce rol are telescopul Hubble în poveste? – Eu știu dar, vă invit să aflați și asta!).

Amuzantă, profundă, misterioasă, romantică, tristă, veselă – cartea asta le are aproape pe toate! Fata cu portocale fură pe oricine se apropie de ea! În ciuda dimensiunilor reduse și a modului absolut genial în care e scrisă, am savurat această carte pe bucățele. Nu știu cum de mi-am stăpânit curiozitatea… De fapt, știu cum am reușit: nu am vrut să îi stric misterul!

Trebuie să faceți și voi cunoștință cu Fata cu portocale! E genială! Chiar și pentru cei care nu se dau în vânt după literatură nordică! Eu m-am îndrăgostit de ea și o să mai citesc și alte cărți ale lui Joestin Gaarder – dacă sunt măcar pe jumătate la fel de frumoase cum este aceasta, clar se merită!