Recenzie „Fetele Nikas în lumina zilei, mare și albă” de Monica Săvulescu Voudouri

Autor: Monica Săvulescu Voudouri
An apariție : 2011
Editura: Tracus Arte
Nr. Pagini: 326

24.09 RON pe Libris 33.72 RON pe Elefant

Un roman deosebit cu întâmplări de viață, cu trecut, cu prezent, cu identitate.

monica savulescu voudouri fetele nikasMonica Săvulescu Voudouri s-a născut în 1942 în România. A urmat cursurile Liceului Teoretic din Cluj, apoi cursurile facultății de Filosofie din cadrul Universității din București. În 1974 și-a susținut doctoratul în filosofie (Universitatea București).

În ultimii douăzeci de ani a lucrat ca sociolog în centre europene de cercetare specializate în socio-psihologia imigrației. Prozatoare, eseistă, poetă, traducătoare (de literatură olandeză), a cărei creație a trecut granițele limbii române, o parte din cărțile ei fiind traduse în olandeză, greacă, franceză etc. Membru al Uniunii Scriitorilor din România, Olanda, Belgia. Președinte al Societății Culturale Balcania Contemporană (Atena, 2004). Trăiește din 1985 în Olanda și în Grecia.

Aceeași lipsă de educație, care i-a menținut în primitivism. Fiindcă societatea întotdeauna a funcționat având o clasă socială pentru munca de jos. Cine ar mai face această muncă dacă toată lumea ar fi școlită? Cum ai putea să-i refuzi aspirațiile și pretențiile unui om în alt mod decât menținându-l în starea lui primitivă?

Fiecare și-a pus, măcar o dată, întrebarea: De ce este societatea împărțită între oameni săraci și oameni bogați? De ce nu se poate găsi o cale de mijloc pentru ca toată lumea să aibă același nivel de trai? De ce unii trebuie să aibă prea mult și alții prea puțin?

Dorind să găsesc măcar un răspuns la această întrebare, am întrebat și eu, la rândul meu, pe alți oameni cu cunoștințe mai vaste. Singurul răspuns pe care l-am primit a fost: pentru ca cineva să se îmbogățească, automat altcineva trebuie să sărăcească, pământul nu poate sătura dorința hapsână a tuturor oamenilor de a avea mai mult decât are nevoie.

Concluzia la care am ajuns este aceea că singuri, noi, ființele dotate cu inteligență, ne aducem pe marginea prăpastiei într-o competiție ilogică și mânați de idealuri care nici măcar nu ne aduc o stare de bine ci doar o admirație mimată.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Monica Săvulescu Voudouri.

Daria Veiza, copil fiind, este încercată de un sentiment acut de egalitarism. În mintea ei, toți oamenii ar trebui să fie egali și să aibă același statut. Nu poate accepta ca ea să aibă mai mult și alți colegi de la școală să nu aibă nimic. Oricât ar încerca profesorul Pințu să-i explice, Daria nu vrea să accepte această prăpastie existentă în societate și încearcă să facă pe cât posibil să fie la nivel cu ceilalți colegi ai ei, mai săraci, pentru a nu-i stânjeni. La această neînțelegere se adaugă și vorbele maicii-bătrâne Eh, Darie maică, Darie…cum se vede că nu ești de-a noastră, vorbe ce o să-i poarte pașii Dariei în vremuri de mult apuse, într-o istorie pe care prea puțini și-o mai aduc aminte.

Romanul Fetele Nikas în lumina zilei, mare și albă poartă cititorul într-un trecut îndepărtat cu povești ale căror consecințe se mai răsfrâng încă asupra prezentului. Printr-un joc de călătorie în timp, cititorul face cunoștință cu oamenii și poveștile strămoșilor Dariei Veiza și merge odată cu aceasta în călătoria prin lume, în căutarea identității și găsirii pe sine. În această călătorie deslușim atât misterul spuselor maicii-bătrâne, dar şi modul în care reuşeşte Daria Veiza să ajungă una din fetele Nikas. Serie lungă, de generații., cum reușește să-și afle trecutul și mai ales, cum se răsfrânge acesta asupra prezentului și al viitorului.

Prin intermediul Dariei VeizaMonica Săvulescu Voudouri pune în dezbatere probleme cu care ne confruntăm de generații: războaie, sărăcie, diferențe sociale. Plecând de la uniforma de școală cu care încercase ea (Daria) cândva, adolescentă naivă, să-și manifeste la un bal egalitarismul până la acceptarea tacită a faptului că nu putea șterge frontierele sociale.

Fetele Nikas în lumina zilei, mare și albă este genul de roman pe care îl deschizi doar atunci când nu vrei să citești doar o carte ci să citești Cartea. Acea carte care să te oblige să-i acorzi atenție pentru a putea cuprinde întregul, pentru a-i putea înțelege esența. Romanul Monicăi Săvulescu Voudouri îl citești doar atunci când știi că-i poți acorda întreaga ta atenție, când nu vrei să citești o carte numai de dragul de a citi.

Sentimentul acut al egalitarismului în fața vieții și-al morții nu-i dat oricui. El apare pe o anume structură psihică, specială, probabil deficitară. Înclinată să se legene în iluzii. Și, mai devreme sau mai târziu, sancționată de realitate.

24
09 LEI
33