Recenzie „Fight Club“ de Chuck Palahniuk

Autor: Chuck Palahniuk
Editura: Editura Polirom
Nr. Pagini: 252

17.62 RON pe Libris 84.00 RON pe Elefant

L-am cunoscut pe Palahniuk încă din alte vremuri, pe când nu citisem și trăisem atâtea cărți, prin intermediul altui roman de al său, și anume Snuff. Tind să cred că prin tot ce scrie, Palahniuk a reușit (și încă reușește, mereu) să mă facă să mă gândesc la Tot, la Întreg, dar, mai ales, la ceea ce contează cu adevărat.

De Fight Club am auzit zeci de păreri. Unele o ridicau în slăvi, spunând că e o carte extraordinară, iar altele o înecau undeva în adâncurile jignirilor.

Cum rebela din mine urăște să asculte gura lumii, mi-am impus să citesc Fight Club. Ca idee generală, la început, am fost oarecum sceptică și ceva îmi zicea că o să am parte de un roman cu un limbaj porcos, un roman cu și despre bătăuși, cu pumni și picioare azvârlite în stânga și în dreapta. Primele 50 de pagini mi-au cam conferit senzația asta, începutul m-a derutat în cel mai hilar mod.

„Uneori faci câte ceva şi o iei în freză. Alteori o iei în freză din cauză că nu faci ceva.”

Acțiunea începe plicticos, dar totodată brutal. N-am înțeles începutul și, pe când îl citeam, mi se părea dezolant. Apoi am realizat că cei mai mulți dintre cititori poate au citit degeaba. Poate au rămas setați pe automutilarea personajelor sau au fost demoralizați de nihilism. Am realizat că Fight Club nu e despre bătălie, ci despre Bătălia pe care o porți zilnic tu împotriva ta. Despre cum tot ce ești și toate principiile pe care le ai pot dispărea într-o secundă.

În fiecare sâmbătă seara, în subsolul barurilor deja închise, are loc fight club-ul. În fight club te bați. Cu cine apuci. Cu medici, cu avocați, cu informaticieni, cu mai marii societății. Cu Tyler. Cine e Tyler? Un tip dubios, violent, brutal, cu tendințe hedoniste, dar un tip deștept. Tyler e cel mai bun prieten al personajului-narator Joe. Dar ce se întâmplă când cel din urmă realizează că Tyler, cel care l-a îndemnat să creeze Fight Club-ul, este doar o plăsmuire a imaginației lui? Și dacă, mai important decât asta, imaginația lui e pe cale să-l distrugă? Dacă, de fapt, adevăratul nostru inamic suntem noi înșine?

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Chuck Palahniuk.

Colac peste pupăză (sau pancreas peste rinichi, ca să rămânem în atmosfera cărții), Fight Club e un roman mult mai profund decât mă așteptam. Da, e un roman dur și violent pe care nu am crezut că-l voi termina, dar (poate sunt eu nebună) l-am găsit pe alocuri mai mult decât sensibil, l-am găsit aproape poetic. Fight Club ne vorbește despre dualitate, despre cum suntem într-o constantă luptă cu cine vrem să fim de fapt.

Fight Club subliniază linia fină (aproape inexistentă) dintre aparență și esență. Cu o acțiune antrenantă și dinamică, cu un subiect abordat inedit, prezentat într-o manieră detaliată, Fight Club cucerește prin sinceritatea cu care descrie ce ești Tu de fapt. Ești unicul care te poate salva.

Zile pline de cărți! 🙂

17
62 LEI