Recenzie Fructul amar de Achmat Dangor

Autor: Achmat Dangor
An apariție : 2007
Editura: Editura Univers/ Colecția Cotidianul
Nr. Pagini: 300

Stilul netrunchiat asigură credibilitatea descritpivismului.

Jalonarea frecventă cu anumite amănunte după ce în prealabil ne întredeschide ușa anumitor secrete. Dar acest lucru poate fi și oarecum pozitiv, deoarece stimulează imaginația scriitorului.

Achamt Dangor este un scriitor sud-african născut la 30 noiembrie 1947 la Johanesburg. Lucrările sale cele mai importante sunt ”Blestemul lui Kafka” și ” Fructul amar”. Este autor a trei colecții de poezie, o nuvelă și o poveste scurtă. Este căștigător a numeroase premii literare printre care premiul Bosman pentru ”Blestemul lui Kafka”. Romanul ”Fructul amar” ( Bitter Fruit) a fost nominalizat la Premiul Booker 2004. Autorul este director al Fundației Mandela.

Achmat Dangor

Scriitorul sud-african încearcă să ne înfățișeze într-un stil penetrant viața de la periferia Johanesburgului, o existență care încă se hrănește cu rămășițele apartheidului creator de ștreanguri lăuntrice. Un cuplu de culoare, Silas Ali și Lydia, trăiesc o viață aparent normală, însă dincolo de pereții cochiliei lor se ascund o mulțime de lucruri. Este o lume în care teama și prejudecățile încă se mai plimbă nestingherite pe străzi, când după o anumită oră totul devine pustiu și fiecare om alege să trăiască între cei patru pereți ai ermeticului fel de a fi.

Silas Ali, aflat între alcoolism și crizele lăuntrice, încearcă să-și păstreze demnitatea crucii dusă pînă la capăt pe umerii săi, asistând neputincios la tăcerile prelungi ale soției sale Lydia, la răzvrătirile fiului Mikey, la ipocriza oamenilor care nu reușesc să zărească linia sângerândă a orizontului din pricina lungimii nasului lor.

Descrierea stilului de viață sud-african de după apartheid este bine punctat de Achmat Dangor prin incisivitatea unui stil lingvistic necruțător, care ne relevă fiecare cotlon al spasmodicei temeri de sinceritatea conjugării existențialiste, când nici măcar continua remodelare a dioptriilor comprehensibilității nu ajută, pentru că în jocul de lumini și umbre al vieții se nasc valurile lacome ale trecutului care mereu se rostogolesc într-un scâncet oclusiv pe alunecoasele labirinturi lăuntrice ale fiecărui om.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Achmat Dangor.

download (2)Este o lume cu trădări și tăceri mai aspre decât ștreangul osândei, un pătrat în care rădăcinile felului de a fi nu-și mai găsesc liniștea panaceică în vechiul ogor din pricina continuei redefiniri și a conflictului dintre nou și vechi. O lume cu grobianismul societății, cu fii lui Brutus și ai lui Sisif născuți de sevrajul unor minți incapabile de a trece la următorul capitol.

Avem în acest roman descrierea neputinței și a zborului pe deasupra prăpăstioasei alunecări în gol, tentația incestului răsfirată abisal în numele regăsirii timpului pierdut, clipe vide și eternități zgrunțuroase, trădări ale sinelui și lacrimi ce așteaptă eliberarea mult promisă.

Citiți cartea, vă rog! Aceasta este recomandarea mea.