Recenzie Homo Faber de Max Frisch

Autor: Max Frisch
An apariție : 2002
Nr. Pagini: 220

Max Frisch imaginează o poveste incredibilă, care surprinde cititorul de la pagină la pagină. Au loc răsturnări de situații incredibile și un final la care cu siguranță nu vă veți aștepta.

faberRomanul Homo faber apare pentru prima dată în anul 1957 și a avut un mare succes în epoca postbelică. Este un fel de jurnal fictiv ținut de autor iar poveștile celor doi, autorul și personajul principal, pe alocuri se confundă.

Chiar numele de familie al personajului principal Walter Faber este un echivalent al latinescului din titlu, iar dacă le analizăm puțin pe ambele realizăm că Max Frisch le-a potrivit de minune. Faber este un inginer foarte conștiincios și un profesionist care a ajuns să luceze pentru UNESCO și ajută la dezvoltarea țărilor sărace, iar vocabula latinească faber, are un înțeles foarte asemănător, de meșteșugar, lucrător foarte priceput. Poate că astfel autorul romanului vrea să aducă un argument unei celebre ziceri din antichitate potrivit căreia, omul însuși după nume se cunoaște.

Walter Faber este un personaj eminamente logic, crede în statistici și analize, nu crede în destin și urăște predispoziția femeilor spre tragedie, dramă și sentimente care trebuie să se potrivească mereu unei situații. Un astfel de personaj ajunge să trăiască o poveste care îi va da peste cap orice statistică și care va purta cititorul în multe răsturnări de situație. Deși el este într-o relație cu o frumoasă manechină căsătorită, ajunge să se îndrăgostească de propria fiică, ba chiar să o ceară și de nevastă fără să știe cine este ea de fapt. Și ca totul să fie și mai cu susul în jos pentru un om cu o minte atât de analitică, va descoperi printr-o împrejurare de situații, și cadavrul primului soț al fostei lui iubite (mama fetei cu care vrea să se căsătorască) dar și prietenul lor comun din tinerețe, pe o plantație din Guatemala. Cum a ajuns aici și mai ales însoțit de cine nu voi dezvălui pentru că pentru asta va trebui să citiți cartea.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Max Frisch.

Povestea lui Faber începe din studenție când o cunoaște pe Hannah de care se îndrăgostește dar față de care manifestă o indecizie în privința casătoriei, accentuată mai ales în momentul în care ea îl anunță că e insărcinată. După despărțirea lor, el va trăi mereu cu impresia că Hannah, iubirea vieții lui,  a făcut avort. Vor trece 20 de ani și se vor revedea în Atena, după o călătorie incredibilă via Paris și o parte a Italiei cu mașina alături de Sabeth, tânăra de 20 de ani de care se îndrăgostise pe un vapor călătorind din America în Europa. Sabeth venea în Atena să își viziteze mama care s estabilise de ceva vreme aici. În Atena din nefericire fiica lor va muri în urma unei mușcături de șarpe otrăvitor, iar el de cancer la stomac.

Max Frisch imaginează o poveste incredibilă, care surprinde cititorul de la pagină la pagină. Lectură plăcută !