Recenzie Istoria bizanțului de Paul Lemerle

Autor: Paul Lemerle
An apariție : 1998
Editura: Teora
Nr. Pagini: 150

Istoria Bizanțului este o carte care merită citită fie și numai de dragul de a ști cine suntem, de unde venim și cine ne-a influențat ADN-ul care ne este în sânge nouă celor din secolul 21.

816PPs1a0yL._SL1500_Paul Lemerle este poate unul dintre cei mai buni autori de istorie în special al epocii bizantine, profesor de istorie la Sorbona s-a preocupat cu mulă energie de perioada bizantină a istoriei omenirii. Preocuparea sa se vede în toate scrierile sale precum și în înființarea unei Asociații Internaționale de studii bizantine.

Așadar Istoria bizanțului este poate una dintre cele mai bine documentate cărți de istorie despre această perioadă. Este o carte care nu se scufundă în detalii istorice ci doar în date importante, nume și evenimente pe care un cititor pasionat de istorie sau doar interesat de cultură generală, le poate pricepe cu ușurință.

Autorul reușește o cronologie clară a evenimentelor din istoria Bizanțului și explică acolo unde crede că trebuie insistat, cauzele și efectele unor decizii care au influențat istoria iremediabil până in zilele noastre.

Cu siguranță citind cartea nu veți reține ani, date și nume ca să impresionați cunoscuții sau dușmanii, dar cele mai importante etape din dezvoltarea și decăderea Imperiului bizantin (etape care au avut deosebită importanță și în formarea poporului nostru ca națiune) vă vor rămîne într-un sertăraș al memoriei.

Veți afla despre Codul lui Iustinian un document foarte important pentu istoria omenerii căci din toată această culegere de legi și constituții adunate la un loc, s-a alcătuit o sinteza a ce avea mai solid civilizatia romană. Dreptul civil așa cum îl știm noi astăzi are la bază fără modificări Codul lui Iustinian iar  dreptul roman a refăcut și unificat încă o dată lumea întreagă prin existența și păstrarea acestui document.

De asemenea Istoria Bizanțului amintește în paginile ei și de o constucție arhitecturală deosebită, cu o foarte mare importanță, este vorba despre Sfanta Sofia de la Instanbul. Biserică superbă care  a fost  refăcută pe vremea lui Iustinian pe la anul 300, inteția lui a fost ca această biserică să fie un fel de catedrală a imperiului Bizantin iar legenda spune ca ea a fost inaugurată chiar în data de 25 decembrie, dată care acum în civilizația modernă are o mare însemnătate religioasă. Această construcție demonstrează cel mai bine ce a însemnat Bizanțul in secolele V și VI, o împletire de elemente romane, grecești și orientale plus cele ale creștinismului moștenite întrucatva de la Constantin cel Mare.

Tot în epoca bizanțului, în Sfânta Sofia (care trebuie neapărat să o vizitați dacă ajungeți în Istanbul) de această dată pe vremea împărătesei Teodora cam 500 de ani mai târziu, se va celebra la 11 martie restaurarea ortodoxiei după perioada iconoclastică. Și dacă tot am amintit de acest eveniment foarte însemnat, care se mai sărbătorește și astăzi, ar fi bine să vă informez că Paul Lemerle în această carte acordă un capitol întreg acestei perioade a iconoclasmului tocmai pentru că ecourile lui pot explica multe dintre relațiile actuale ale bisericii cu restul societății. Pe scurt, ca să nu vă las chiar în ceața ignoranței, iconoclasmul a fost un curent religios apărut sub influența islamului și care interzicea cu desăvârșire  orice imagine cu Hristos și Fecioara Maria precum și aprinderea lumânărilor și adorarea sfinților.  Iconoclasmul va aprinde aprige dispute atât în Occident cât și în Orient și așa cum am amintit mai sus, o femeie va fi cea care va restaura ortodoxia și va desființa iconoclasmul.

Dezvoltarea și măreția imperiului bizantin este strâns legată de decăderea și sfârșitul imperiului roman, de creșterea arabilor și a slavilor cu formarea unui stat bulgar în Peninsula Balcanică. Eterna rivalitate între cei doi mari rivali  Imperiul roman și Imperiul persan va duce la  un episod foarte important  descris în carte. Este poate primul război de mari proporți chiar prima cruciadă din istorie între cele două puteri, cu o foarte mare miză religioasă din istoria omenirii, este vorba despre faptul că perșii ajunși în Antiohia, vor pune mâna pe cele mai de preț relicve ale creștinismului, crucea lui Christos. După 10 ani de lupte și tratate relicva va fi adusă la Ierusalim de către cei care i-au învins pe perși cu ajutorul patriarhului Bizanțului.

Cronoligic vorbind ceea ce a va influența  definitoriu evoluția Bizanțului este cucerirea arabă și extinderea slavilor prin cucerirea bulgarilor din Tracia. Primii,  animați de săracie și fanatism religios vor câștiga bătălie după bătălie iar slavii se vor impune ca stat după ce se vor stabili într-o parte  a Greciei, Dobrogei și preluînd astfel puterea și organizarea politică a bulgarilor care vor fi asimilați.

Veți remarca poate citind cartea că religia a fost cea care a influențat intr-un mod evident evoluția ulterioară a deciziilor strategice atât în Orient cât și în Occident. Apare ca efect al dorinței de reconciliere între Occident și Orient propunerea creerii monotheismului (Hristos are o singură voință dar două naturi) o nouă doctrină care dorea să unească monofizismul și ortodoxia. Egiptul, Siria și Palestina provincii monofizite vor dori în acest moment de maximă neînțelegere să se desprindă de Bizanț și să să se lase conduse de arabi, pe care îi considerau cel mai tolerant popor. Astfel încă din anul 630 arabii vor cuceri Damascul și Ierusalimul și de aici după cum poate unii dintre voi știți vor începe zecile de războaie pentru recucerirea celor două orașe care din păcate nu s-au terminat nici până în zilele noastre. După aceste două orașe arabii vor  cucerii Insula Rhodos, Ciprul și bineînțeles Constantinopolul începând dominația arabă islamică în Orient, dominație care își păstrează efectele chiar și după zeci de secole.

Ca element inedit este descrisă perioada în care pentru prima dată în istorie o femeie ajunge să conducă Imperiul Bizanțului, este vorba despre ateniana Irina care pentru a scăpa de regență își orbește propriul fiu și va domni astfel singură peste Bizanț.

Formarea statelor latine, rivalitatea dintre Papă și patriarh, creșterea puterii arabilor și a slavilor și cruciadele care au însângerat Europa și o parte din Orient, sunt evenimente descrise succint fără a plictisi cititorul.