Recenzie „Jumătatea rea” de Sally Green

Autor: Sally Green
Editura: Trei
Nr. Pagini: 388

29.31 RON pe Libris 37.57 RON pe Elefant 37.57 RON pe Cărturești

În jurul cărții Jumătatea rea s-a creat o mare vâlvă de-a lungul timpului, fiind un roman destul de controversat. Primită în urma unui schimb de cărți în engleză, am zis că ăsta e momentul potrivit pentru a o citi. Cred că a urcat rapid în topul cărților mele preferate, fiind un amestec perfect omogen între științific, vrăjitoresc, uman, imposibil, irațional și frumos.

Jumătatea rea prezintă povestea lui Nathan, un tânăr născut din povestea de iubire dintre o Vrăjitoare Albă și un Vrăjitor Negru. Alb și negru deci? Da, dar nu formația. Vrăjitorii albi erau considerați cei buni, puri, controlând lumea, iar ceilalți erau catalogați drept răufăcători. Uneori însă, e posibil ca aparențele să înșele.

Nathan este așadar la granița dintre Alb și Negru; cu o mamă moartă și un tată ce era considerat cel mai rău om din lume, tânărul încearcă să supraviețuiască, să își construiască o personalitate, încercând să nu se lase influențat de vocile celor din jur. Când bunica sa află că vrea să-și găsească tatăl, aproape își iese din minți. Cum să vrei să îl cunoști pe cel mai rău individ din univers, care a distrus atâtea vieți? Și totuși, dacă în spatele răutății se află..altceva?

Începutul părea dezamăgitor. Deși cititorul pătrunde direct în acțiune, totul e vag și neclar. Însăăăă, și aici este valabilă teoria mea cu ”după 50 de pagini citite s-ar putea să fii șocat”. Așa a și fost. De pe la pagina 75, am devenit dependentă de Nathan și unicitatea sa, deciziile pe care le lua cu atâta cap, dorințele și visurile sale aspirând înspre cât mai înalt. Jumătatea rea are elemente de bildungsroman, Nathan fiind, la început, un puști laș, fără scopuri pe termen lung, fără vreun țel stabil în viață. Totuși, pe parcurs, acesta evoluează, învățând să ia decizii înțelepte de unul singur.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Sally Green.

Deși un roman destul de stufos, Jumătatea rea este o lectură chiar ușor de citit, accesibilă. Autoarea creionează tare bine personajele, zău! Le prezintă în toată splendoarea lor, potențând calitatea de ființă umană. Cum nu-mi plac cărțile cu aromă de SF, mă așteptam să fiu dezgustată de scriitura lui Green, dar a reușit să creeze o lume extrem de reală, în care fabulosul se îmbină cu realul, fără să îl depășească însă.

Finally, the day of our meeting crawls into the light and then takes a year to drag itself to the afternoon.

Jumătatea rea de Sally Green este o lectură impresionantă despre bine și rău, despre ce vrei tu și ce vor ceilalți, despre cum să găsești ceva ce ai căutat dintotdeauna. Sau pe cineva. Pe tine însuți. Personajele lui Green ies dintre coperțile roșii, atrăgătoare, și te împing pe la spate într-o prăpastie fără fund, într-un hău adânc. Și totuși atât de tentant, pentru că hăul însuși ești chiar Tu cel adevărat.

29
31 LEI
37