Recenzie „Mândrie + Prejudecată + Zombi” de J. Austen și Seth Grahame-Smith

Autor: Jane Austen, Seth Grahame-Smith
Editura: Leda Edge
Nr. Pagini: 384

38.00 RON pe Cărturești

Pasaje amuzante, text per total accesibil din punct de vedere lingvistic.

Diferențele dintre stilurile autorilor se văd considerabil.

Am fost destul de revoltată când am aflat de existența acestei cărți, Mândrie + Prejudecată + Zombi; nici nu voiam să o citesc. Simțean că o trădez pe Jane Austen, una dintre autoarele pe care pur și simplu le ador. Nu înțelegeam cum a avut cineva curajul să fragmenteze capodopera ei, integrând în ea ființe mâncătoare de creier.

Imediat ce am început să citesc am fost atrasă oarecum de blocurile de text ale lui Austen în care se regăseau pasajele mai altfel ale lui Smith. Și dacă în avangarda romanului am fost sceptică și intrigată, Mândrie + Prejudecată + Zombi s-a dovedit a fi o lectură impresionantă, de un umor aparte, poate sadic pe alocuri, dar mai presus de orice, o lectură care a reușit cu adevărat să mă sustragă lumii anoste a cotidianului.

Elizabeth Bennet este personajul meu preferat din cărțile lui Austen, la fiecare pasaj empatizam cu ea. Acum însă…nu pot afirma același lucruri. Am descoperit o Elizabeth a curajului, o tânără ciudată, dificilă, care ucide în timp ce surorile ei petrec la baluri. O tânără pentru care viața în sine a devenit o bătălie. Pe Darcy în schimb, l-am regăsit exact cum l-am lăsat; rece, șarmant, inteligent și extrem de intimidant, cu o putere persuasivă ce depășește granițele limbajului.

Acțiunea urmărește tema romanului clasic, într-un mod adaptat, cu modificări consistente la atitudinea și trăsăturile personajelor. Fiecare scenă reușește să tecaptiveze, să te enerveze, să te scoată din sărite, iar mai apoi să te îmbrățișeze cald cu un final mult așteptat. Legătura dintre Elizabeth și Darcy a fost deliciul romanului; nu s-au iubit la prima vedere, și nici la a doua, două temperamente total diferite care încearcă să-și găsească reciproc defecte, dar sfârșesc prin a da dreptate proverbului care spune că opușii se atrag.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Jane Austen, Seth Grahame-Smith.

Capture

„- Vanitatea şi mândria sunt lucruri diferite, deşi aceste cuvinte sunt folosite adesea ca sinonime. O persoană poate să fie mândră făr
ă să fie vanitoasă. Mândria se referă mai degrabă la părerea pe care o avem despre noi înşine, iar vanitatea se referă la ce cred alţii despre noi.”

Opinez că Mândrie + Prejudecată + Zombi este o parodie extrem de reușită, poate ușor exagerată pe alocuri, dar care merită citită pentru a ne lărgi limitele care separă realul de absurd. O adaptare modernă a unui clasic indiscutabil, adaptare pe care o recomand însă doar persoanelor care vor să citească ceva amuzant și revigorant, care vor să îmbrățișeze irealul într-o manieră cât se poate de incredibilă.

38