Recenzie „Te blestem să te îndrăgostești de mine” de Nicolae Dabija

Autor: Nicolae Dabija
An apariție : 2017
Editura: Editura pentru Literatură și Artă
Nr. Pagini: 429

După ce am citit Tema pentru acasă, de Același autor (da, cu A mare) mi-am promis că voi citit tot ce iese din mâinile sale de acum încolo. Te blestem să te îndrăgostești de mine a venit în întâmpinarea mea ca un taifun. M-a zdrunciat asemenea unui val căruia nu m-am putut opune. M-a sfărmat la fel cum a făcut-o și Tema pentru acasă, poate chiar mai mult de-atât.
Vântul suflă de unde vrea, și tu îi auzi glasul, dar nu știi de unde vine și nici unde se duce.
Romanul domnului Dabija m-a găsit pe mine, nu eu pe el. Deși știam că așa va fi intitulat, nu am știut la ce să mă aștept, întrucât autorul reușește să valseze cu temele propuse în creațiile sale; nimic repetitiv, poate doar dragostea. Exact ca în viață.
Te blestem să te îndrăgostești de mine însumează toate poveștile de dragoste imposibile. Oana Nour este o tânără care refuză, inițial, să fie fermecătoare, deoarece vrea ca nimeni să nu se îndrăgostească de ea. Dură, rece, imposibil de înțeles, Oana reușește să îl facă pe El să o iubească mai mult decât orice, deși l-a avertizat să nu o facă. Să nu cadă în capcana dragostei, deoarece ea nu poate iubi pe nimeni. Și totuși..
Cred că fiecare femeie se identifică, la un moment dat, cu Oana Nour. Autorul a reușit să traseze trăsăturile personajului feminin asemenea unei zeități, în ochii persoanei iubite, fapt ce subliniază ideea că frumusețea este relativă și e diferită în ochii fiecăruia.
Când am să pot spune exact cât de mult te iubesc, înseamnă că te iubesc puțin.
Te blestem să te îndrăgostești de mine este un roman sublim, care, prin simpla narare a unei povești de dragoste (im)posibile, reliefează faptul că iubirea este o ciumă de care nu se moare, dar nici nu se trăiește. Nicolae Dabija este unul dintre puținii autori contemporani cărora nu le este teamă să abordeze subiecte dificile și sensibile, lucru care îl obligă pe cititor să se îndrăgostească iremediabil de scriitura sa.
Total diferită de Tema pentru acasă, Te blestem să te îndrăgostești de mine este o lectură ceva mai ușoară, dar cu aceeași încărcătură emoțională. Te blestem să te îndrăgostești de mine încapsulează povestea de iubire a cuplului primordial din Basarabia, poveste care este un soi de ac de siguranță, pilon de sprijin pentru ceea ce numim astăzi n-a fost să fie. Un adevărat poem epic, opera lui Dabija dobândește, pe parcurs, un lirism extraordinar, în care visezi, te pierzi și, într-un final, te regăsești. Exact ca-n viață.