Recenzie „Viața ca un joc de crochet” de Kate Atkinson

Autor: Kate Atkinson
Editura: Editura Leda
Nr. Pagini: 480

Am urmărit cartea asta peste tot foarte mult timp, dar mereu era stoc epuizat. Am găsit-o la o singură librărie din oraș, dar era în jur de 45 de lei, așa că am decis să mai aștept, poate-poate o vai găsi mai ieftină online. Cum am prins-o în stoc, a mea a fost. Citisem descrierea cărții lui Atkinson și Viața ca un joc de crochet îmi trezise tare mult interesul, deoarece părea diferită de tot ce am citit până acum, așa că am zis să-i ofer o șansă.
        Eu sunt povestitoarea de la sfârșitul timpului. Eu știu cum se termină. Se termină așa.
Viața ca un joc de crochet este, cu adevărat, un joc, un adevărat mister, o anagramă pe care poți sau nu să o deslușești la final.  Eliza își lasă în urmă viața și pleacă de acasă, cum au făcut toate femeile din viața ei, care au sfârșit rătăcite în pădure. Lasă în urmă doi copii, pe Charles și Isobel, cea din urmă fiind naratoarea romanului. Deși se zvonește că mama lor a plecat în lume cu un străin, cei doi adolescenți sunt ferm convinși că nu acesta e adevărul, fiind siguri că mama lor se va întoarce, la un moment dat, acasă, și va povestit tot ce i s-a întâmplat.
Autoarea romanului Viața ca un joc de crochet îmi amintește, oarecum, de Margaret Atwood, grație stilului ironic scriitoresc, amuzamentului aproape sadic pe alocuri, dar și măestriei cu care leagă generațiile de trecut și prezent, învârtind cititorul și amețindu-l cu o mulțime de detalii.
Viața ca un joc de crochet se joacă cu mintea ta. M-am simțit mințită și înșelată pe tot parcursul lecturii; Atkinson își minte frumos cititorii, mințindu-se și pe ea, jucându-se, de altfel, cu memoria celui care citește. Detaliile amețitoare reușesc să te facă să te întorci cu cinci pagini în urmă, să recitești, să fii sigur că ai înțeles ce și cum trebuie.
Frig, din ce în ce mai frig. Într-o bună zi, ultima pasăre îți cântă vlăguitul adio și cade ca o piatră. Într-o altă zi, se desprinde și frunza finală, nici un mugur nu mai apare. La început a fost cuvântul, dar la sfârșit este numai tăcere.
Atkinson a devenit, brusc, una dintre autoarele mele preferate. Viața ca un joc de crochet este prima carte a autoarei pe care am ocazia să o citesc, și cu siguranță le voi vrea și pe celelalte. De altfel, părerile sunt împărțite, dar cei mai mulți dintre cititori afirmă că Viața ca un joc de crochet este cea mai slabă carte a autoarei. Sunt tare curioasă cum se prezintă celelalte capodopere, și dacă-mi vor plăcea la fel de mult.
Lecturi la fel de senine ca zilele!